26 Ocak 2008 Cumartesi

ANAARI ÜRETİMİNDE YENİ İNCELİKLER

Ali bey; ben kendimce bir çeviri yaptım. “Transfer aleti transfer prosedürünü etkiler. Soldaki resimde Çin transfer aleti ve sağda benim kullandığım el yapımı transfer aleti.Resimler ölçekli olmadığından ,el yapımı transfer aletinin ucu çin aletinden daha küçük gözüküyor. Genç larvaların transferi için el yapımı olanı kullanıyorum.

Larvanın yaşı kraliçenin gelişimini etkiler ve genç larva kullanımı kraliçedeki ovarioles sayısını etkiler. Bununla birlikte larva transfer yaşının karlılık ve zarar durumuna bakılmalı. Biraz yaşlı larvaları transfer ettiğimde ; yeni çatlamış larvaların transferinden( 10 saatten daha küçük larvalar) daha yüksek kabul oranı elde ettim. Benim bu konuya açıklamam larva transfer becerisi ve tekniğinle açıklanabilir.Genç larvalar çok daha naziktir ve bu yüzden transfer işlemi sırasında çok daha zarar görebilirler.Bahsedildiği üzere transfer anındaki larva yaşı önemlidir. Ben 24 saatten daha küçük larvaları transfer etmeyi tercih ederim.
Tranferde biz kolay diye Çin kaşıklarını tercih ettik.Daha öncede duymuştum şimdi buradada aynısı tekrar ediliyor.Tığ veya yapma kaşıklar larvalara daha az zarar veriyormuş.Zaten Çin kaşığında larvayı ilk harekette bırakamazsanız,hemen başka bir larva alın,yoksa arılar onu sakat olduğunu anlıyorlar.Fakat daha önce bir resim paylaşmıştım,yabancı bir siteden,petegi traşladıgımız zaman kaşığa bile gerek kalmayacak,kürdanla yapacağız bu işi.

Aşağıdaki resim bu tarz bir larva ve yumurtanın karşılaştırılması.

Özellikle baharda larvanın boyutu larvanın yaşı hakkında zayıf bir göstergedir. Çoğunlukla koloni kuluçkalıkta genişlemedeyken ;kuluçkalığın dış kenarlarındaki larvanın boyutu yaşını doğru gösterir. Fakat gerçekte; göründüklerinden daha yaşlı olabilirler. Bazen kuluçkalığın çevresindeki larvalar iyi beslenmemiş olabilir. (özellikle koloni besin kaynakları ve sıcaklığın ani değişmesiyle strese girmişse) Ben kuluçkalığın merkezinden; güzelce kaplı bir çerçevedeki genç larvayı kullanmayı tercih ederim ; Belki birini de bir hafta veya daha önce kovana koyduğum boş bir çerçeveden alırım.Böylesi bir genç larvayı transfer etmek için yukarıda gösterildiği üzere ana çanağını kullanıma hazırlamayı tercih ederim.

Burada anlatılmak istenen,en iyi larvanın 10 saatten aşagı olması,ben onu anladım.Hem kalite,hemde tutma oranı yükseliyormuş.Hatta en son Adem Erdem abinin bir iddiası vardı,anaarıyı yatık yumurtadan yaparsanız daha kaliteli olur diye daha denemedik.Fakat daha önce Alley metodunda yumurta tranferi beni mafetmişti,yumurtaları işçi arılar taşıyor.Benim bilmedigim bir başka şey daha anlatılıyor,baharda siz larvayı minicik görürsünüz ama o larva beslenmediginden ufak yaş olark bir kaç günlük demek istiyor.Onun için bu gibi hataya düşmemek için tranfer edilecek larva kovanın tam merkezindeki çıtalardan seçilmeli.Buna özellikle vurgu yapılmış.
Transfer sırasında göze koyduğum arı sütü; ana gözleri koloniye verildikten sonra arılar tarafından temizlenecek. (Transfer sırasında arı sütü kullanımı; larvanın kurumasını engellemeye yardımcı olur.)Bütün bu çalışmalardan sonra ana gözleri asıldı. Üretilen ana gözlerin kalitesini ne belirler?Benim yaklaşımıma göre hücrenin kalitesini hücrenin boyutundan ziyade içinde ne olduğu belirler. Gelişmekte olan kraliçeler çok miktarda arı sütüyle beslenir ve neredeyse göz mühürlenmeden önce beslenmeyi bitirir. Eğer plastik ana gözü kullanılırsa; göz mühürlenmeden hücrenin içindeki ekstra arı sütü miktarını tayin etmek kolaydır.Aşağıdaki resimde çok miktarda arı sütü içeren; yeni mühürlenmiş ana gözü görülüyor. Kraliçe ve işçi arasındaki boyut farkı ana gözünün kalitesi hakkında iyi bir göstergedir.Dış görünüş aynı zamanda üretilen hücrelerin iç kalitesini de gösterir. Baharla birlikte nektar akımının başlamasıyla ana gözlerinin rengi açılır ve gözlerin dış yüzeyinde dokumamsı bir yüzey oluşur. Resimde bakıcılar tarafından mühürlenmiş ana gözünün arı sütüyle dolu olduğuna dikkat edin.”

İşaretli kısmın sütle dolduğunda anaarı kaliteli olacak deniliyor bende tercümelrden yaptığım tercümeye göre.Daha önce bu nikotun resmini yayınlamıştım,bir kaç haber öncesine giderseniz içi iki günde sütle doldurulan anaarı suni yüksügünü görürsünüz.Yani işaretli bölüm sütle dolmalıymış.
Burada Anaarı memelerinin dış yüzeyine dikkat çekiliyor,daha öncede okuyup duymuşunuzdur.Bir kovandaki memeler iptal edilecekse yüzeyi düz olanları iptal edip,böyle daha kalın ve pütürlü olanlardan bırakacaktık.Ayrıca ilk defa bu şekilde bir anaarı üretim çıtası gözrdüm bunun başka özelligi nedir bilmiyorum.
Resimleri bu siteden aldım.Yani ekrandan makinayla resimledim.
Tercümeyi yapan kardeşimize teşekür ediyorum sağ olsun.Birde Selahattin abi yollayacam bekle dedi ama iş aşagı yukarı anlaşılmış oldu.Anaarı üretecekler bunları şimdiden kafanızın bir köşesine yazın,bu detaylar önemli.Bende yazıdan alacaklarımı alıp,size yardımcı olmaya çalıştım.Siyah yazılar tercümeler kırmızılarda benim ilavelerim.
BAŞKA BİR TERCÜME DAHA
Ali bey,
Bloğunuzu ilgiyle izliyorum. tabiiki H. Bilenide. H.B. diyorki "Bu yazıyı çevirelim." Çeviriler çevirenin yorumuna göre değişirmiş. Yazıda özetle: ana arı yetiştirmeye etki eden faktörler anlatılıyor. 1)Kullanılan larva transfer kaşığının yapısı 2)Larvanın yaşı 3)Transfer edilen hücrenin yapısı 4)Larva peteğinin kovandaki yeri 5)Larvanın beslenme miktarı (süresi)
işaretli yerdede: Not kraliçe arı hücresi bakıcı besleyici (hemşire) arılar tarafından mühürlendikten sonrada hücre tabanı hala rojal jell'le dolu
Not:Çevirinin tamamını kendi bloğumda yayımlayacağım. tabii bilgisayarda sıra bulabilirsem.
Kolay gelsin
NOT.Demekki her evde bilgisayar sırası var::)))

Hiç yorum yok: